Morotsbullar

Idag var jag såpass mycket bättre så att jag kände att jag orkade baka :) Vi hade dock inte socker hemma så det fick bli morotbullar istället. Nyttigare ;) De blev jättgoda!

Bullarna inne i ugnen

Färdiga!! ;)
Recept:
Ca. 12 st
1 stor morot, 100 gram
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 msk milda flytande margarin
3/4 tsk salt
1 msk ljus sirap
8 dl vetemjöl
Pensling:
filmjölk och solrosfrö
Gör såhär:
  1. Skala och finriv 1 stor morot
  2. Värm upp 2 1/2 dl mjölk i en kastrull till 37 grader
  3. Smula sönder jästen och häll sedan i lite av den 37 gradiga mjölken
  4. Tillsätt sedan resten av mjölken, 1 msk flytande margarin, morot, 3/4 tsk salt, 1 msk ljus sirap och nästan allt mjöl, spara 1/2 dl till utbakningen.
  5. Arbeta kraftigt ihop till en deg
  6. Strö över lite mjöl och låt sedan degen jäsa i 30 minuter.
  7. Efter 30 minuter ta ur degen ur bunken och knåda lite. Dela den sedan i två delar och rulla ut dem till jämntjocka längder.
  8. Dela varje längd i sex bitar och rulla till bullar som ska läggas på en bakplåtspapperklädd plåt.
  9. Sätt ugnen på 225 grader
  10. Lägg över en bakduk på bullar och lår jäsa i 30 minuter
  11. Pensla bullarna med filmjölk och strö över lite solrosfrön.
  12. Grädda sedan bullarna i ugnen i 10-12 minuter.
  13. Låt sen bullarna svallna på galler under en bakduk.
Hade inget att göra så jag skrev ner receptet till er ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0